Δράσεις

ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΛΛΕΓΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ASP NET ΤΗΣ UNESCO

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΔΑΜΙΑΛΗΣ, ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

 

Το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, πρωτοπόρο στις συνεργασίες του με σπουδαίους διεθνείς οργανισμούς, συμμετέχει στο Δίκτυο Συνδεδεμένων Σχολείων της UNESCO (ASPnet / Associated Schools Project Network), ένα παγκόσμιο δίκτυο στο οποίο συμμετέχουν σχολεία πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ως μέλος του Δικτύου, δεσμεύεται να προωθήσει μέσα από τη λειτουργία του τις προτεραιότητες του διεθνούς οργανισμού, συμβάλλοντας στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών για μια πιο δίκαιη, ειρηνική και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

Το σχολείο μας έχει ως έργο να προβάλει τις αξίες και τις αρχές που κατοχυρώνονται στο Σύνταγμα της UNESCO και στο Χάρτη Ηνωμένων Εθνών, συμπεριλαμβανομένων των θεμελιωδών δικαιωμάτων, της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ισότητας των φύλων, της κοινωνικής προόδου, της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της δημοκρατίας υλοποιώντας τη σχολική ολιστική προσέγγιση.

Στο πλαίσιο αυτό, κατά το σχολικό έτος 2021-2022, οι μαθητές του σχολείου μας, με την καθοριστική συμβολή των καθηγητών τους, ανέπτυξαν συνεργασίες και προχώρησαν σε δράσεις για τα ακόλουθα θέματα:

1ο θέμα:

Οι επιπτώσεις από την Κλιματική Αλλαγή στα Μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Οι μαθητές αναζήτησαν: α) ποια μνημεία ή ποιοι αρχαιολογικοί χώροι της Ελλάδας κινδυνεύουν από την κλιματική αλλαγή (υπάρχουν 18 μνημεία ή αρχαιολογικοί χώροι στην Ελλάδα, που είναι εγγεγραμμένοι στον κατάλογο της UNESCO), β) από τι είδους φθορές απειλούνται τα μνημεία μας (ή τι είδους φθορές έχουν ήδη υποστεί) και  σε ποια κλιματικά φαινόμενα οφείλονται αυτές οι φθορές, γ) ποια μέτρα προστασίας πρέπει να ληφθούν, ώστε να διασωθούν τα μνημεία μας από την καταστροφή λόγω της κλιματικής αλλαγής, ποιος ο ρόλος του κράτους και ποιος ο ρόλος του καθενός από εμάς στο θέμα αυτό, ποιοι φορείς πρέπει να συνεργαστούν, ώστε να επιτευχθεί η διάσωση των μνημείων μας.

 

2ο θέμα:

Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά ( = λαϊκός πολιτισμός, ήθη και έθιμα της Ελλάδας): οι εγγραφές της Ελλάδας στον κατάλογο της UNESCO.

Οι μαθητές κλήθηκαν: α) να επιλέξουν ένα ελληνικό έθιμο, να εξηγήσουν γιατί το επέλεξαν και να το παρουσιάσουν αναλυτικά: πότε και πού τελείται, πόσοι και ποιοι συμμετέχουν σ’ αυτό, πώς είναι ντυμένοι, τι αναπαριστούν, β) με ποια περίσταση συνδέεται το έθιμο αυτό, πότε άρχισε να τελείται, γ) γιατί είναι σημαντικό να διασωθεί το έθιμο αυτό, ποια η σημασία του εθίμου για τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, δ) υπάρχει κάποιος τοπικός φορέας ή Σύλλογος που προβάλλει το έθιμο αυτό και προσπαθεί να το κρατήσει ζωντανό; Με ποιους τρόπους προσπαθεί να το μεταδώσει στις νεότερες γενιές;

 

 

3ο θέμα:  

Εθνικά Γεωπάρκα και οφέλη για την τοπική κοινωνία (γεωπάρκα = περιοχές στην Ελλάδα που το οικοσύστημά τους παρουσιάζει ιδιαιτερότητες / μοναδικά χαρακτηριστικά / έντονο γεωλογικό ενδιαφέρον).

Οι μαθητές κλήθηκαν να επιλέξουν μία περιοχή με έντονο γεωλογικό ενδιαφέρον και να εξηγήσουν: α) πού βρίσκεται αυτή η περιοχή και πόση έκταση καταλαμβάνει, πόσο παλιό είναι το οικοσύστημα της περιοχής (ποια είναι η ηλικία του), β) τι το ιδιαίτερο παρουσιάζει το οικοσύστημα της περιοχής που επέλεξαν, τι ξεχωριστό υπάρχει δηλαδή σε ό,τι αφορά τη μορφολογία του εδάφους, το κλίμα, τα πετρώματα, τη χλωρίδα, την πανίδα και γενικά την οικολογία της περιοχής, γ) τι είδους απολαύσεις ή εμπειρίες μπορεί να προσφέρει στον επισκέπτη το ελληνικό γεωπάρκο (ή η περιοχή με γεωλογικό ενδιαφέρον) που επελέγη, τι είδους δράσεις/δραστηριότητες μπορεί να οργανώσουν κάτοικοι και φορείς της τοπικής κοινωνίας, ώστε να προσελκύσουν τουρίστες στην περιοχή τους (πχ πεζοπορία στη φύση, εξερεύνηση σπηλαίων, ορειβασία, ιππασία, ράφτινγκ / κωπηλασία, γνωριμία με τη χλωρίδα ή την πανίδα της περιοχής με τη βοήθεια ξεναγών, εκπαιδευτικούς περιπάτους, διαμονή σε ένα αγρόκτημα ή σε ένα ορεινό καταφύγιο ή σε ένα κατάλυμα ή  αρχοντικό παραδοσιακού οικισμού), δ) θα μπορούσε να συνδυαστεί η επίσκεψη στο γεωπάρκο και με άλλες μορφές τουρισμού; (αγροτουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς κλπ), ε) ποια τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ο γεωτουρισμός τόσο στους κατοίκους της τοπικής κοινωνίας όσο και στους επισκέπτες;

 

Οι δράσεις των μαθητών του Γυμνασίου του Ελληνικού Κολλεγίου ήταν και ατομικές και ομαδικές. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι μαθητές μας, εξαντλώντας τη φαντασία τους και την επινοητικότητά τους, παρέδωσαν στους καθηγητές τους εργασίες (για τα τρία παραπάνω θέματα) σε ποικίλες μορφές: α) κατασκευές από χαρτόνι, β) κολάζ φωτογραφιών (είτε σε χαρτόνι είτε σε ηλεκτρονική μορφή), γ) ποιήματα, δ) βίντεο, ε) αφίσες (σε ηλεκτρονική μορφή), στ) ζωγραφιές, ζ) εργασίες σε μορφή παρουσίασης power point. Επιλέξαμε λοιπόν να επιτρέψουμε στους μαθητές μας να εκφραστούν με όποιον τρόπο επιθυμούσαν για το καθένα από τα παραπάνω τρία θέματα.

Η συμμετοχή των παιδιών του σχολείου μας ξεπέρασε κάθε προσδοκία, ενώ οι τελικές εργασίες που παρέδωσαν δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον των μαθητών, αλλά και την ανάγκη τους να ασχοληθούν και με θέματα ή δραστηριότητες που ξεφεύγουν από το σύνηθες ωρολόγιο πρόγραμμα. Οι εργασίες των μαθητών και των μαθητριών παρουσιάστηκαν μέσα στις σχολικές τάξεις.

Ευελπιστούμε ότι η αρμονική και επωφελής συνεργασία του Γυμνασίου του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΛΛΕΓΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με το δίκτυο ASPnet της UNESCO θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.

 

Ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό για το 1ο θέμα

 

Ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό για το 2ο θέμα

 

 

Ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό για το 3ο θέμα

 

 

Ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό από τις παρουσιάσεις των εργασιών των μαθητών