Όπως κάθε χρόνο, και ύστερα από πρόσκληση από τη Γραμματεία της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, η Τρίτη τάξη Γυμνασίου του Ελληνικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης πραγματοποίησε την καθιερωμένη τριήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στην Αθήνα.
Αρχικά, επισκεφτήκαμε το Πολεμικό Μουσείο, του οποίου τα εκθέματα χρονολογούνται από τη Νεολιθική εποχή μέχρι το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα. Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το Μουσείο της Ακρόπολης, όπου οι μαθητές είδαν από κοντά τα σπουδαία πνευματικά και καλλιτεχνικά επιτεύγματα των προγόνων μας, τα τέλεια δείγματα γλυπτικής, αρχιτεκτονικής και μικροτεχνίας των αρχαίων Ελλήνων. Επιπλέον, μέσα από τη βιωματική ξενάγηση που τους έγινε, οι μαθητές συνειδητοποίησαν τη σημασία που είχαν τα επιτεύγματα αυτά για την πορεία του πολιτισμού, τα συνέδεσαν νοερά με πολιτικούς, θρησκευτικούς και κοινωνικούς θεσμούς, ανθρώπους και ιδέες εκείνης της εποχής, και κατανόησαν ότι μόνο μέσα από τη γνώση του παρελθόντος μπορούμε να καταλάβουμε το παρόν και να σχεδιάσουμε το μέλλον. Ακολούθησε η προγραμματισμένη επίσκεψη και ξενάγησή μας στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και στο θέατρο του Διονύσου.
Το πρωί της δεύτερης ημέρας συντελέστηκε η βασική μας ξενάγηση στους χώρους της Αρχιεπισκοπής Αθηνών στην Πλάκα. Οι μαθητές συναντήθηκαν και συνομίλησαν με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Μακαριότατο κ. Ιερώνυμο, ο οποίος έδωσε την ευλογία του στα παιδιά, αναφέρθηκε στο ρόλο, την αποστολή και το κοινωνικό έργο της Εκκλησίας και απάντησε σε απορίες τους σχετικές με θεολογικά και κοινωνικά ζητήματα. Ο Μακαριότατος αναφέρθηκε στην περίοδο που ήταν καθηγητής σε σχολείο και κάλεσε τους μαθητές να εκμεταλλευτούν τα συγκεκριμένα χρόνια, για να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στη μετέπειτα ζωή τους.
Στη συνέχεια, περιηγηθήκαμε στα στενά της Πλάκας, στο Μοναστηράκι, στον Εθνικό Κήπο, απ’ όπου καταλήξαμε στην πλατεία Συντάγματος και στη Βουλή των Ελλήνων. Μέσα από την ενημέρωση που τους έγινε μπροστά στη Βουλή, οι μαθητές κατάφεραν να αντιληφθούν τη σημασία του Συντάγματος για τη λειτουργία και τη διασφάλιση του δημοκρατικού μας πολιτεύματος. Επίσης, διέκριναν τις βασικές συνιστώσες της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και τα χαρακτηριστικά του κράτους Δικαίου (κατοχύρωση ατομικών δικαιωμάτων, διάκριση των εξουσιών κ.ά.). Επιπλέον, οι μαθητές ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτιρίου του κοινοβουλίου.
Το απόγευμα της δεύτερης ημέρας επισκεφτήκαμε το Κέντρο Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος». Οι μαθητές περιηγήθηκαν στο χώρο όπου εκτίθεται το κύπελλο του Σπύρου Λούη, στο περιβαλλοντικό πάρκο, στο Φάρο και το Κανάλι του Κέντρου, καθώς και στο ισόγειο και τον δεύτερο όροφο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Με κεντρικούς άξονες την παιδεία, τον πολιτισμό και τη βιωσιμότητα, οι μαθητές πέρασαν δημιουργικό χρόνο στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις του Κέντρου.
Το πρωί της τρίτης μέρας περιηγηθήκαμε στο Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο), καθώς και σε ορισμένες από τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις (ΟΑΚΑ, ολυμπιακές εγκαταστάσεις ποδοσφαίρου και μπάσκετ). Μέσα από την ξενάγηση οι μαθητές κατανόησαν ότι η άθληση ήταν το απαραίτητο στάδιο από το οποίο πρέπει να περάσει ένας πολίτης, για να καλλιεργήσει ή να αποκτήσει κάποιες ικανότητες και αρετές, που θα τον βοηθήσουν να ενταχτεί στο κοινωνικό σύνολο (αγωνιστικότητα, αυτοπειθαρχία, άμιλλα κ.ά.).
Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το Αττικό Ζωολογικό Πάρκο στα Σπάτα. Ο σκοπός της επίσκεψης, εκτός βέβαια από ψυχαγωγικός, ήταν και εκπαιδευτικός: στο επίκεντρο βρισκόταν η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωση των μαθητών γύρω από το ζωικό και το φυτικό βασίλειο και τους κινδύνους που το απειλούν.
Συνοψίζοντας, το πρόγραμμα της εκδρομής τηρήθηκε κατά γράμμα και οι εκπαιδευτικοί-διδακτικοί στόχοι που είχαμε θέσει εξαρχής επιτεύχθηκαν στο έπακρο. Σε όλα τα μέρη στα οποία ξεναγηθήκαμε δεχθήκαμε συγχαρητήρια από όλους τους παριστάμενους εκεί, τους υπευθύνους και τους ξεναγούς, καθώς η παρουσία των μαθητών ήταν εξαιρετική και η συμπεριφορά τους ήταν κοσμιότατη. Επιπλέον, η εκδρομή αυτή ήταν μια ευκαιρία για τη σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ καθηγητών και μαθητών. Η συνεργασία των μαθητών τόσο μεταξύ τους όσο και με τους καθηγητές τους υπήρξε άψογη. Η Αθήνα, ως τόπος εκδρομής, παρουσιάζει τεράστιο εκπαιδευτικό ενδιαφέρον, κάτι που μετέφεραν με ενθουσιασμό και οι ίδιοι οι μαθητές στους γονείς τους κατά την επιστροφή μας στη Θεσσαλονίκη.
Υπεύθυνος εκδρομής: Δάμιαλης Γρηγόριος, φιλόλογος
Συνοδοί των παιδιών στην εκδρομή ήταν οι καθηγητές Δάμιαλης Γρηγόρης, Καραγιώργος Φώτης και Λιόλιος Στέφανος, καθώς και η καθηγήτρια Λεονταρίδου Βασιλική.